Skip to main content

Inzage in uw dossier

U heeft recht op inzage in uw dossier. Bij het Diakonessenhuis kunt u een deel van uw gegevens online inzien via het patientenportaal MijnDiak. Ook kunt u een kopie van (een deel van) uw medisch dossier opvragen of vragen om uw gegevens in te zien. Hieronder leest u hoe u uw dossier kunt inzien of een kopie kunt opvragen. Wilt u meer weten over de manier waarop wij met uw gegevens omgaan? Lees dan onze privacyverklaring.

Dossier inzien

U heeft het recht op inzage in uw dossier. Als u uw dossier in wilt zien, kunt u dat bespreken met uw behandelaar of op een van onderstaande manieren een kopie van (een gedeelte van) uw dossier opvragen. Als er in uw dossier iets staat dat niet klopt, kunt u een verzoek doen om dit te laten aanpassen of weghalen.

Kopie dossier opvragen

U kunt een kopie van uw een basisset van gegevens uit uw dossier opvragen via het formulier 'Opvragen kopie medisch dossier (basis)'. Deze set bestaat uit informatie van maximaal 1 jaar terug zoals uw afspraken, lab-uitslagen, ontslagbrieven en medicatiegegevens. Een kopie van specifieke gegevens (zoals het verpleegkundig dossier, beeldmateriaal) vraagt u op via het formulier 'Opvragen kopie medisch dossier (specifiek)'. Afhankelijk van uw vraag wordt uw aanvraag indien mogelijk binnen een week en uiterlijk binnen vier weken na ontvangst verwerkt. Beeldvormend materiaal, zoals röntgenfoto’s, ontvangt u binnen twee weken. Een eerste kopie van uw medisch dossier wordt kosteloos aan u verstrekt. Voor aanvullende verzoeken kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Aanvraag indienen

U kunt uw aanvraag op drie manieren indienen:

  1. Via de post
    Print het formulier ‘Opvragen medisch dossier’, vul alles in en verstuur dit met een kopie van een geldig legitimatiebewijs naar:
    Diakonessenhuis
    T.a.v. de afdeling Patiëntinschrijving
    Postvak 1106 
    Antwoordnummer 6076
    3700 VB Zeist

  2. Via de mail
    Print het formulier ‘Opvragen medisch dossier’, vul alles in, scan het formulier en een geldig legitimatiebewijs en mail dit naar: Kopiedossier@diakhuis.nl.

  3. Via de afdeling Patiëntinschrijving
    Print het formulier, vul alles in en lever het formulier in bij de afdeling Patiëntinschrijving in het Diakonessenhuis Utrecht en Zeist. Vergeet niet een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.


Wijze van ontvangst

Een kopie van uw dossier kunt u laten opsturen of zelf komen ophalen in het ziekenhuis. U ontvangt de kopie in principe op een USB-stick. Bij opsturen via de post wordt deze USB-stick beveiligd met een wachtwoord. Het wachtwoord ontvangt u in een separate mail of per post. Alle post vanuit het ziekenhuis die gegevens bevat uit uw patiëntendossier, wordt aangetekend verstuurd.

Kosten kopie medisch dossier

Een eerste kopie van uw medisch dossier wordt kosteloos aan u verstrekt. Voor aanvullende verzoeken kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Verzoek door ouders of derden

Dient u een verzoek in voor een (gedeeltelijk) afschrift van het medisch dossier van een kind jonger dan 16 jaar? Dan dienen beide ouders van het kind de aanvraag te ondertekenen en beide een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee te sturen.  Een kind van 16 jaar of ouder dient het verzoek zelf aan te vragen, een kind tussen de 12 -16 jaar moet voor akkoord tekenen.

Het verstrekken van een kopie van het dossier aan een ander dan de patiënt zelf, wordt in principe uitsluitend gedaan na een machtiging van de patiënt, inclusief kopie van een geldig legitimatiebewijs. Dit geldt niet voor ouders die een (gedeeltelijke) kopie van het dossier opvragen van hun kind dat jonger is dan 12 jaar.

Medisch dossier opvragen overleden patiënt

Bij een verzoek voor een (gedeeltelijk) afschrift van het medisch dossier van overleden patiënten gelden strengere eisen. Op basis van onder andere de toelichting bij uw aanvraag, is het aan de arts om in te schatten of afgifte ‘met veronderstelde toestemming’ van de overleden patiënt gebeurt. De arts maakt daarbij een belangenafweging tussen het (zwaarwegende) belang van de nabestaande bij afgifte en het belang van privacybescherming van de overleden patiënt. De arts die bij de behandeling betrokken is geweest of het medisch afdelingshoofd beslist of de toelichting voldoende is om het beroepsgeheim na het overlijden van de patiënt te doorbreken.

Vragen?

In geval van vragen over inzage in uw medisch dossier kunt u terecht bij de afdeling Patientinschrijving, van dinsdag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.00 uur via telefoonnummer 088 250 6302.

Beste bezoeker,

U maakt gebruik van een verouderde versie van Internet Explorer.
Deze website werkt in deze verouderde versie niet optimaal.
Installeer de laatste versie van Internet Explorer.
Zo kunt u optimaal gebruik maken van de website.

Sluit deze melding

Welkom op de website van het Diakonessenhuis.

Wij gaan met de grootst mogelijke zorgvuldigheid om met uw privacy.

Onze website maakt gebruik van de volgende cookies om de website optimaal te laten werken:

  • Functionele cookies: deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren;
  • Analytische cookies: wij maken gebruik van Google Analytics om statistische informatie te verzamelen en te analyseren. Denk hierbij aan duur van een bezoek of klikgedrag op de website. Dit gebruiken wij om de website te verbeteren. Deze gegevens worden zo anoniem als mogelijk verwerkt en zijn niet terug te voeren op individuen. Wij hebben met Google hiervoor een verwerkersovereenkomst afgesloten en hebben de opties om gegevens te delen uitgeschakeld;
  • YouTube cookies: we tonen video’s van YouTube. YouTube plaatst zelf cookies via deze filmpjes. Als u deze cookies wilt toestaan, kunt u dat hieronder aangeven. U kunt alleen als u deze cookies accepteert video’s van ons ziekenhuis op deze website zien.

Op deze pagina vindt u meer informatie over deze cookies.

Alleen functionele en analytische cookies accepteren    
Functionele, analytische en Third-party-cookies accepteren    

Meer weten...