Skip to main content

Veelgestelde vragen

Hier vindt u de veelgestelde vragen voor huisartsen over inzage in het online dossier door patiënten van het Diakonessenhuis.

Wat is het patiëntportaal mijnDiak?

mijnDiak is een patiëntportaal, een beveiligde digitale omgeving die je via de website van het Diakonessenhuis kan bereiken. Hier kan de patiënt delen van zijn persoonlijke medische dossier online inzien.
We blijven, samen met patiënten en artsen, mijnDiak doorontwikkelen. We verwachten dat er in de loop van 2018 nieuwe functies bij komen, met uitbreiding van inzage, en mijnDiak beter bruikbaar wordt voor mobiele toepassingen als een tablet of smartphone.

Waarom biedt het Diakonessenhuis patiënten de mogelijkheid onderdelen van hun medisch dossier te kunnen inzien?

Via het patiëntportaal wordt, op termijn en als de patiënt dat zelf wil, een gelijkwaardiger gesprek met de zorgverlener mogelijk. Zo kan de patiënt goed geïnformeerd worden en de regie gegeven worden over zijn/haar eigen behandeling.

Ook landelijk is het patiëntportaal actueel: het voldoet duidelijk aan de behoefte van patiënten en is verplicht vanaf 2019. Bijna ieder ziekenhuis in Nederland is er nu mee bezig. Met de online ontsluiting van het medisch dossier speelt het Diakonessenhuis in op het beleid van het ministerie van VWS: versnelling van informatie uitwisseling tussen patiënt en professional door onder meer verbetering van de ICT-infrastructuur bij ziekenhuizen. Door deze digitaliseringslag wil VWS de zorg nog veiliger, patiëntgerichter en doelmatiger  maken.

Welke uitslagen van door mij in Diakonessenhuis aangevraagde onderzoeken kan mijn patiënt zien?

De patiënt van 16 jaar en ouder kan delen van zijn persoonlijk medisch dossier online inzien.

Vooralsnog ziet de patiënt in mijnDiak de volgende informatie:

  • Afspraken/Afspraken maken
  • Opnames, geschiedenis afdeling en specialisme waar een patient opgenomen is geweest 
  • Vragenlijsten: als er vragenlijsten aan een behandeling van een patiënt gekoppeld zijn, staan die hier klaar om in te vullen. 
  • Correspondentie: hier is een deel van de correspondentie, documenten sectie EPD vanuit het ziekenhuis, zichtbaar.
  • Uitslagen: zodra uitslagen van onderzoek en metingen in het medisch dossier zijn vastgelegd, kunnen patiënten deze via mijnDiak op hetzelfde moment inzien. Ze kunnen uitslagen van het laboratorium, pathologie, radiologie en metingen inzien.  
  • Persoonsgegevens: dit zijn de persoonlijke gegevens zoals die bekend zijn in het ziekenhuis. Sommige gegevens kunnen patiënten zelf aanpassen en anders via de balie.

De patiënt ziet op hetzelfde moment dezelfde informatie die u als huisarts ook in ons zorgverlenersportaal kunt zien. Dit maakt  het voor patiënten mogelijk zich goed voor te bereiden op een gesprek met de huisarts of een arts in het ziekenhuis.

Na de lancering wordt mijnDiak doorontwikkeld, zowel op het gebied van functionaliteiten als ontwerp. Over deze nieuwe ontwikkelingen zal voortdurend worden gecommuniceerd.

Worden de mogelijkheden voor online inzage van uitslagen door patiënten verder uitgebreid?

In de toekomst zullen de mogelijkheden van online inzage door de patiënt uitgebreid worden. Deze ontwikkeling zal blijven doorgaan. Het Diakonessenhuis verwacht in de loop van 2018 en later nieuwe onderdelen te ontsluiten en functionaliteiten toe te voegen.

Waarom is het belangrijk om mijn patiënten te stimuleren zich aan te melden voor patiëntportaal mijnDiak?

Via het patiëntportaal wordt, op termijn en als de patiënt dat zelf wil, een gelijkwaardiger gesprek met de zorgverlener mogelijk.
Door online inzage in het medisch dossier komt de patiënt beter geïnformeerd en voorbereid op het spreekuur. Zorgverleners en patiënten kunnen hierdoor beter samen beslissen over hoe diagnostiek, zorg en behandeling wordt vorm gegeven.

Hoe kan ik mij voorbereiden op vragen van mijn patiënten?

Op de website van het Diakonessenhuis vindt u de veelgestelde vragen door patiënten over online inzage in het medisch dossier. U kunt deze doorlezen om inzicht te krijgen in de vragen die patiënten kunnen hebben. Deze informatie komt vanaf 30 november 2017 online.

Waar kan de patiënt terecht met vragen over zijn/haar medisch dossier?

Met medische vragen kan de patiënt terecht bij zijn behandelend specialist.
Voor overige vragen kunnen patiënten terecht bij de balie van de afdeling waar zij onder behandeling zijn of bellen met het algemene nummer van het Diakonessenhuis.



 

Beste bezoeker,

U maakt gebruik van een verouderde versie van Internet Explorer.
Deze website werkt in deze verouderde versie niet optimaal.
Installeer de laatste versie van Internet Explorer.
Zo kunt u optimaal gebruik maken van de website.

Sluit deze melding

Welkom op de website van het Diakonessenhuis.

Wij gaan met de grootst mogelijke zorgvuldigheid om met uw privacy.

Onze website maakt gebruik van de volgende cookies om de website optimaal te laten werken:

  • Functionele cookies: deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren;
  • Analytische cookies: wij maken gebruik van Google Analytics om statistische informatie te verzamelen en te analyseren. Denk hierbij aan duur van een bezoek of klikgedrag op de website. Dit gebruiken wij om de website te verbeteren. Deze gegevens worden zo anoniem als mogelijk verwerkt en zijn niet terug te voeren op individuen. Wij hebben met Google hiervoor een verwerkersovereenkomst afgesloten en hebben de opties om gegevens te delen uitgeschakeld;
  • YouTube cookies: we tonen video’s van YouTube. YouTube plaatst zelf cookies via deze filmpjes. Als u deze cookies wilt toestaan, kunt u dat hieronder aangeven. U kunt alleen als u deze cookies accepteert video’s van ons ziekenhuis op deze website zien.

Op deze pagina vindt u meer informatie over deze cookies.

Alleen functionele en analytische cookies accepteren    
Functionele, analytische en Third-party-cookies accepteren    

Meer weten...