Thuismonitoring bij kanker

U ondergaat een behandeling vanwege kanker. Tijdens uw behandeling willen we graag weten hoe het met u gaat, ook als u thuis bent. Zo kunnen we u de begeleiding geven die u nodig heeft. Hiervoor maken we gebruik van de Thuismeten-app. Dit is een app die u en ons helpt om uw gezondheid goed in de gaten te houden. In deze folder vindt u hierover meer informatie en leest u hoe de app werkt.

Waarom thuismonitoring?

De diagnose kanker en het krijgen van een behandeling zoals chemotherapie of andere systeembehandeling vormen een ingrijpende gebeurtenis in uw leven. U krijgt wellicht te maken met onzekerheid en een grote lichamelijke en emotionele belasting. We willen graag weten hoe het tijdens de behandeling met u gaat. De dagen direct na de kuur, maar ook de periode tussen de kuren in. Zo kunnen we u beter begeleiden bij eventuele klachten.

Wat houdt thuismonitoring in?

Thuismonitoring bij kanker houdt in dat u dagelijks bijhoudt of u klachten heeft. Bij klachten kunt u denken aan koorts, pijn, misselijkheid, vermoeidheid, angst, diarree, benauwdheid, hoesten, somberheid, overgevoeligheid voor kou of neuropathie. Neuropathie is een doof/pijn/tintelend gevoel in uw handen en/of voeten. Daarnaast vragen we u of het u lukt om voldoende te bewegen. Eenmaal per week weegt u zich. Via het programma Onco-Connect van de Thuismeten app geeft u de metingen door aan het ziekenhuis.

Uw behandelaars in het ziekenhuis volgen op afstand hoe het met u gaat. Zij bekijken dagelijks (op werkdagen) de metingen. Gaat het goed met u, dan is contact niet nodig. Heeft u klachten? Dan neemt de zorgverlener als het nodig is op werkdagen binnen 24 uur contact met u op om de klachten te bespreken. Er kunnen ook klachten zijn waarbij u direct telefonisch contact op moet nemen. In dat geval krijgt hierover advies in de app.

Wilt u gebruik maken van de Thuismeten-app?

Als u in aanmerking komt voor thuismonitoring, dan bespreekt uw arts, verpleegkundig specialist of de oncologieverpleegkundige dit met u. Als u tijdens het gesprek met uw arts, verpleegkundig specialist of de oncologieverpleegkundige nog niet zeker weet of u gebruik wilt maken van de app, neem dan gerust de tijd om hierover na te denken.

Besluit u om er toch gebruik van te maken, dan kunt u dit aangeven bij het volgende bezoek bij de oncologieverpleegkundige. Zij kan u aanmelden voor de Thuismeten-app.

Hoe werkt het?

De oncologieverpleegkundige meldt u aan voor de Thuismeten-app. U kunt de app via de App Store of Play Store downloaden op uw smartphone of tablet. U ontvangt ook een e-mail met uitleg om de app te installeren.

Aan de slag met thuismeten

Na het installeren van de app kunt u direct aan de slag met het programma Onco-Connect. U kunt na het bekijken van de eerste informatie ‘Hoe werkt Thuismeten?’ beginnen met het invullen van de datum van start van uw eerste behandeling en uw huidige klachten. Dit is niet noodzakelijk, maar op die manier krijgen wij, en uzelf ook, een goed beeld van de klachten die al bestaan. Ook kunnen we zien welke klachten door de behandeling veroorzaakt of verergerd worden.

Vanaf de eerste kuur start de ‘echte’ begeleiding met Onco-Connect in de Thuismeten-app. Dit betekent dat u in de app elke dag metingen of vragen invult. Deze gegevens worden op een veilige manier gedeeld met uw zorgverleners in het ziekenhuis. Uw zorgverlener kan naar aanleiding van een meting of antwoord contact met u opnemen. U wordt dan gebeld.

U ontvangt een bericht of e-mail als het tijd is om een meting in de Thuismeten-app te doen. U kunt deze berichten zelf aan- of uitzetten.

Soms ontvangt u in de Thuismeten-app een bericht na het invullen van de metingen of vragen. Zo’n bericht geeft u vaak bepaalde adviezen of informatie. De informatie kunt u altijd teruglezen door in de app op ‘Berichten’ te klikken.

Technische vragen?

Heeft u vragen over het installeren van de Thuismeten-app of over thuismeten? Neem dan contact op met de helpdesk van Luscii. Luscii is het bedrijf dat de Thuismeten-app heeft gemaakt.

  • U kunt bellen van maandag t/m vrijdag naar 085 130 58 51.
  • U kunt u een e-mail sturen naar [email protected].

Einde van de begeleiding

De begeleiding via de Thuismeten-app stopt 4 weken na uw laatste kuur. Na deze periode kunt u met vragen telefonisch contact opnemen met de afdeling waar u onder behandeling bent. 

Vragen?

De zorgverlener helpt u graag als u vragen heeft. Algemene vragen kunt u stellen via de Thuismeten-app: contact met de zorgverlener. De oncologieverpleegkundige neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met u op.

Bij (medische) dringende vragen kunt u het beste bellen met de oncologieverpleegkundige. Op werkdagen van 9.00 - 16.00 uur, T 088 250 6653. Tussen 16.00 uur en 9.00 uur en in het weekend kunt u bellen met de spoedeisende hulp, T 250 6211. Vermeld altijd dat u een systeembehandeling krijgt.

Opmerkingen over de tekst

Vindt u iets onduidelijk beschreven? Of ontbreekt er informatie? Dat horen wij graag. U kunt opmerkingen over de tekst doorgeven via [email protected].

Bijgewerkt op: 27 juni 2023

Code: ONC21