Klanttevredenheid

U wilt natuurlijk de best mogelijke zorg krijgen in ons ziekenhuis. Ook wilt u goed geholpen worden en zich prettig, welkom en veilig voelen bij ons. We onderzoeken of u dat echt vindt. Wat gaat er volgens u goed bij ons en wat kan beter? Met uw mening kunnen we iets verbeteren als u dat nodig vindt.

Ons rapportcijfer

Op bijna alle afdelingen en poliklinieken konden patiënten in 2021 meedoen aan het onderzoek naar klantervaringen. 7309 patiënten hebben hun mening met ons gedeeld. Het gemiddelde rapportcijfer dat ze ons gaven, was 8,5.

We onderzoeken uw ervaring op verschillende manieren:

  • klantervaringsonderzoek
  • spiegelbijeenkomsten

Onderzoek klantervaring

Iedere afdeling vraagt twee keer per jaar of hun patiënten een vragenlijst in willen vullen. Dat kan een maand lang. Bezoekt u in die maand de afdeling? Dan kunt u uw mening geven over uw ervaring bij die afdeling. Dat kan zonder uw naam erbij te geven.

Met de uitkomsten van de vragenlijst kijken de medewerkers op de afdeling wat ze gaan verbeteren. 

Uitkomsten onderzoek klantervaring

Dit gaat goed

  • U vindt de manier waarop we contact met u maken  persoonlijk en vriendelijk. Van het moment dat u binnen komt tot dat u weer naar huis gaat. 
  • U heeft vertrouwen in de deskundigheid van de mensen die in ons ziekenhuis werken.
  • U krijgt goede en complete informatie  over het onderzoek of de behandeling waar u voor  komt.

Dit kan beter en daar werken wij aan

  • Telefonische bereikbaarheid: als u naar onze polikliniek belt, duurt het soms te lang tot u iemand aan de telefoon krijgt. Hier werken wij aan. Zo kunt u bijvoorbeeld inspreken op een bandje en bellen we u zo snel mogelijk terug. En schakelen we meer mensen in als het drukker wordt aan de telefoon.
  • Fietsenstalling Utrecht: als u met de fiets naar ons ziekenhuis in Utrecht komt, is de fietsenstalling vaak te vol en kunt u uw fiets niet kwijt. Hier werken wij aan. We zorgen dat u uw fiets makkelijker kunt parkeren. In de loop van 2021 passen we hiervoor onze fietsenstalling aan.

Spiegelbijeenkomsten

Als u patiënt van het Diakonessenhuis bent, kunt u door uw afdeling uitgenodigd worden voor een zogenaamde spiegelbijeenkomst. Dat is een kringgesprek met zes tot acht patiënten. Een gespreksleider vraagt u naar uw ervaringen in ons ziekenhuis. Medewerkers van de afdeling waar het over gaat, zitten ook in de ruimte waar de bijeenkomst is. Zij mogen alleen luisteren en gaan dus niet zelf met u in gesprek.

Een spiegelbijeenkomst is voor ons een goede manier om onze dienstverlening te verbeteren.  Gespreksonderwerpen zijn bijvoorbeeld: uw ontvangst, de manier waarop medewerkers van ons ziekenhuis u benaderen en de informatie die u is gegeven. De medewerkers van de afdeling waar het gesprek over gaat, maken als dat nodig is een verbeterplan. Alle patiënten die bij het gesprek waren, krijgen dat plan. U weet dan wat er met uw reactie gebeurt. 

Alles wat u in de spiegelbijeenkomst zegt, blijft vertrouwelijk. We garanderen uw privacy.