Naar huis met een implanteerbare holter (Medtronic LINQII) en MyCareLink Heart app

U gaat met een implanteerbare holter naar huis. Dit is een hartritmemonitor die uw hartritme registreert op het moment dat zich hartritmestoornissen voordoen. In deze folder vindt u informatie over het gebruik van de holter en adviezen voor thuis. We maken in uw geval gebruik van de LINQII van de firma Medtronic gecombineerd met de MyCareLink Heart app op uw mobiele telefoon.

Adviezen voor de eerste week na implantatie

  • De eerste drie dagen na de implantatie mag u niet douchen en moet u de pleister laten zitten.
  • Drie dagen na de implantatie verwijdert u de pleister. U hoeft geen nieuwe pleister op de wond aan te brengen en u kunt weer douchen. 
  • De eerste week na het verwijderen van de pleister inspecteert u de wond dagelijks een keer. Het is normaal dat de huid de eerste dagen nog wat gezwollen, rood/paars en pijnlijk is. Dit moet langzaam minder worden.
  • Als u twijfelt over het herstel van de wond, neem dan contact op met een van de cardiotechnici. 

Onderdelen van het systeem

  • De LINQII is het implantaatje dat onderhuids is aangebracht. Deze hartritmemonitor bekijkt uw hartritme continu en slaat een afwijkend hartritme (onder de ingestelde voorwaarden) automatisch op in het geheugen. 
  • De MyCareLink Heart app is een app op uw telefoon die de opgeslagen stukjes hartritme automatisch naar het ziekenhuis kan sturen. Met de app kunt u ook zelf een stukje hartritme doorsturen op het moment dat u klachten heeft. 
afbeelding LINQII en logo heart app

Afbeelding 1 - Implanteerbare holter LINQII en logo MyCareLink Heart app

De app is in de eerste plaats bedoeld voor het doorsturen van uw hartritme. Daarnaast vindt u in de app ook de volgende tabbladen:

  • Berichten: hier kunt u de belangrijkste berichten over uw overdrachtsstatus en het gebruik van uw app weergeven.
  • Hartapparaat: dit toont de implantatiedatum, naam van uw hartmonitor en het model- en serienummer.
  • Symptoomhistorie: hier vindt u een overzicht van de door u opgeslagen symptomen. 
  • Voorlichting: hier vindt u antwoord op veelgestelde vragen over het leven met een hartapparaat.
Afbeelding dashboard heart app

Afbeelding 2 - Functionaliteiten van de app

Om de app te laten werken

  • Zorg dat Bluetooth® is ingeschakeld.
  • Blijf verbonden met het internet via wifi of mobiele netwerken.
  • Houd uw smartphone minimaal 3 uur per dag bij u in de buurt (hoeft niet aaneengesloten te zijn).
  • Zorg dat uw telefoon is ingeschakeld.
  • Zorg dat de verbindingsstatus van de app op Actief staat met een groen vinkje (zie afbeelding 3)
  • Laat de app op de achtergrond aan staan.
afbeelding start

Afbeelding 3 - Startpagina heart app

Zelf een registratie maken en verzenden

Via de app kunt u een verzending van uw hartritme naar het ziekenhuis doen op het moment dat u (herkenbare) klachten ervaart. Dit doet u door de volgende stappen te doorlopen:

afbeelding heart app serie1
afbeelding heart app serie 2

Reactie op uw registratie

De verzending wordt de eerstvolgende werkdag bekeken. Wilt u graag dezelfde dag nog weten wat het hartritme laat zien? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met een cardiotechnicus via de polikliniek cardiologie (zie ‘contact’). 

Als uw verzending in het ziekenhuis is bekeken dan bellen we u OF u krijgt een bericht in de app:

  • Bericht ‘Geen actie nodig’

Het hartritme is beoordeeld en uw klachten zijn duidelijk. Op dit moment is er geen actie nodig. Zo nodig is uw verzending wel in uw cardiologisch patiëntdossier geplaatst.

  • Bericht: Bel uw kliniek’:

Het hartritme is beoordeeld en mogelijk is er actie nodig. Het kan ook zijn dat de cardiotechnicus uw klachten nog verder wil uitvragen. 

Spoed

’s Avonds, in het weekend en op feestdagen worden de binnengekomen verzendingen niet gecontroleerd. Heeft u een verzending gedaan en denkt u dat er met spoed naar moet worden gekeken? Neem dan contact op met de huisartsenpost om uw klachten te bespreken. Beoordeelt de dienstdoende huisarts uw klacht als spoed? Dan moet hij/zij contact opnemen met de dienstdoende arts cardiologie van het Diakonessenhuis. Deze zal zo nodig een cardiotechnicus inschakelen om de verzending te beoordelen.

Andere mogelijkheden

U kunt er ook voor kiezen om géén gebruik te maken van de MyCareLink Heart app. Andere opties zijn:

  • Gebruik maken van de Relay thuismonitor; dit is een kastje dat u bij uw bed plaatst en die opgeslagen stukjes hartritme naar het ziekenhuis doorstuurt. 
  • Poliklinisch uitlezen van de LINQII. U komt dan om de drie maanden naar het ziekenhuis voor het uitlezen van de LINQII op de polikliniek cardiologie (ook als u geen klachten heeft gehad). Het kan voorkomen dat de cardiotechnicus u vraagt om maandelijks langs te komen. 

Vragen

Met vragen kunt u terecht bij de polikliniek Cardiologie.

Telefoonnummer

Polikliniek Cardiologie
088 250 5040

Opmerkingen over de tekst

Vindt u iets onduidelijk beschreven? Of ontbreekt er informatie? Dat horen wij graag. U kunt opmerkingen over de tekst doorgeven via [email protected].

Bijgewerkt op: 10 februari 2025

Code: CAR35